Eğitimde Semantik Web (Web 3.0) ~ AyQo Blog
  • Ücretsiz Mobil Chat ScriptiÜcretsiz chat sitesi açabileceğiniz bir script yazmak istedim.
  • LOL İtibar Puanı KasmaDünyanın en çok oynanan ve takip edilen oyunu LOL konusunda söylemek istediğim birkaç şey var.
  • Online Anti-Virüs Tarama ve Koruma SiteleriFirmalar arası rekabet sonucu ortaya çıkan çevrim içi veya Online tarama sisteminizi korumaya yardımcı olabilecek düzeyde.
  • Çoklu Skype Açma Programsız (Resimli Anlatım)Windows live'dan kalan bir alışkanlıktır Messanger'de çoklu oturum açmak.
  • PHP Youtube Bot YapımıPHP ile Youtube'dan video bilgilerini çekme işlemini çok basit kodlarla anlatacağım.
1 2 3 4 5

5 Aralık 2012

Yazan AyQo

Günümde bize bilgi kaynağı sağlayan teknolojilerin başında tabi İnternet geliyor. İnternet uygulamalarının başında 2004'den beri Web 2.0 kullanılıyor. Ama bu devrin kapanmasına Semantik Web denilen devrimin açılmasına çok çok az kaldı diyebiliriz.

Kısaca Web 3.0 şuan kullandığımız İnternet'in akıllanması diyebiliriz. Önümüzdeki bir iki yıl içerinde tüm siteler sizi tanıyacak sizin daha önce görüntülediğiniz içeriği göre size içerik sunacak. Bir örnek verecek olursak, Youtube eğer giriş yaptıysanız kullanıcı adıyla daha önceki izlediğiniz videoları ana sayfasının sağ tarafında öne çıkan videolar olarak görüntülemektedir. Bir örnekte şöyle bir haber sitesine girdiniz misal daha önce Fenerbahçe hakkında haberleri okudunuz. Bir sonraki haber sitesine girdiğinizde tekrar Fenerbahçe ile ilgili güncel haberleri sunacak, bunun yanı sıra başka bir video sitesine girdiniz misal size önerilen video olarak Fenerbahçe videolarını sunacaktır. İçeriği size göre şekillendirecek, kişiselleştirilebilecektir.

Web 3.0 sadece bilgisayarlarımızı değil cep telefonlarımızı da etkileyeceğini unutmayalım.

Geldik en önemli konuya Eğitimde Web 3.0'ı nasıl kullanabiliriz. Web 2.0 ile hayatımıza giren teknoloji gibi Web 3.0'da eğitimde derin bir öneme sahip olacağını düşünüyorum.

Web 3.0'ın bilgileri bir yığın haline getirip bize bir inşaat haline getireceğine düşünüyorum. Örneğin, İnternet'de "Nesli Tükenen Hayvanlar" ile ilgili araştırma yapan bir öğrenci düşünelim. Bu öğrencinin Google arama motorunu kullandığını varsayalım. Bu öğrenci muhtemelen ilk olarak bir Wikipedia'daki bilgileri inceleyip daha sonra diğer kaynaklara göz atacaktır. Araştırmasını tamamladıktan sonra. İnternet'de dolaştığında karşına nesli tükenen hayvanlar hakkındaki seminerler, toplantılar ve benzeri şeyler posta kutusuna düşecek ya da karşısına çıkacaktır Semantik Web sayesinde.

Web 3.0 ile gelen en önemli özellik gizli bir ajanın bize daha önceki verilerimize bakarak onunla bağlantılı şeyleri karşımıza getirmesidir.

Semantik Web'in İnternet'in akıllı hali dedik. Mesela tarihi mekanları araştıran bir öğrenci bilgisayarında arama yaptıktan sonra çeşitli bilgiler ediniyor. Ama sonrasında bir yere yolculuk ederken bir anda telefonuna mesaj gelebilir. Mesajda yakınında bir tarihi çeşmenin olduğu ve bunun özellikleri hakkında şu siteyi ziyaret edin diyebilir. Yani telefondaki konum belirleme özelliği sayesinde etrafındaki mekanları inceleyip, araştırabiliriz.

Bir örnekte şöyle vereyim, bir öğrenci topluluğu Web 2.0 ile hayatımıza giren Facebook gibi sosyal ağda toplandığını düşünelim. Bu toplantılarda küresel ısınmayı tartıştıklarını varsayalım. Daha sonra bu öğrenciler diğer sitelerde de küresel ısınma ile ilgili bilgiler önlerine serilir.

Bu akıllı İnternet'in etkilerini görüyoruz. Yaşanan bir olayı anlatayım. Fenerbahçe maçını izlerken alt tarafta bir reklam belirdi. Reklam Yandex adlı arama motorunun reklamıydı. Reklamda arama kutucuğuna Sow bu sezon kaç gol attı deyip. Arama yapılıyordu. Bende merak edip kendim denemek istedim. Acaba arama motoruna soruyu yazıp tak diye cevabı alabilir miyiz diye. Fakat aranan cevap maalesef tak diye değil diğer sitelere bakılarak alınabiliyor. Ama şunu rahatlıkla söyleyebilirim. Web 3.0 ile birlikte tak diye söyleyebilecektir.

Öğrenciler kaynak aramalarını Semantik Web sayesinde güçlendirecek. Kişisel öğrenmeler de büyük bir aşama kaydedilebilecektir. İş birlikçi öğrenmeler de büyük aşama kaydedileceğini varsayıyorum Web 3.0 sayesinde. Öğrenciler tam anlamıyla bir bilgi ağı kuracaklar İnternet içerisinde.

Semantik Web gelecekte tüm hayatımızı etkileyecek ve büyük bir yarar sağlayacak. Eğitimciler ise Web 3.0'ı iyi tanımalıdır. Web 3.0'a nasıl içerik hazırlanabileceğini bilmedir. Okula bağlı kalınmadan tüm eğitim olanaklarını iyi kullanmalıdır.

Son olarak size daha iyi kavrayabilmeniz için Web 1.0, Web 2.0 ve Web 3.0'ın karşılaştırmalı tablosunu sunuyorum.

WEB Teknolojilerinin Karşılaştırılması
SürümlerWeb 1.0Web 2.0Web 3.0
Temel İlişkilerBasitKarmaşıkKarmaşık ve Zeki
Nasıl Bir Düzen İçinde?HiyearşikHeterarchic (Eşit Düzenli)Amaca göre Kendiliğinden organize
İşleyişiMekanikHolografikSinerjik (İş Birlikçi)
Dünya GörüşüDeterministik (Belirleyici)BelirsizTasarlayıcı
Nedensellik İlişkisiÇizgiselKarşılıklıAnti Nedensel
Sürecin İşleyişiKurgu halindeHücrelerin çoğalması şeklindeYaratıcı yıkım halinde
Gerçekli AnlayışıObjektifPerspektikİçeriksel (İçeriğe Dayalı)
Yeri / OrtamıYerelGloballeşenGloballeşmiş


Aykut Alp TABAKLAR

Kullanılan Kaynaklar:
  1. http://shiftdelete.net/web-3.0-nedir-19223.html
  2. http://www.educause.edu/ero/article/semantic-web-education
  3. http://www.educationfutures.com/2009/04/19/designing-education-30/

0 yorum:

Yorum Gönder